למה רכבים בארץ כל כך יקרים?

0
94

החיים בארץ יקרים. את זה כולנו יודעים. מיסים גבוהים, עליות מחירים, מחאות חברתיות – נראה, לצערנו, שכבר התרגלנו לחיות כך. אך נושא עלויות הרכבים, מצליח איכשהו להישאר על אש קטנה ולא רואים הרבה התקוממויות נגד המחירים המטורפים שאנחנו נאלצים לשלם לעומת מדינות אחרות בעולם. אולי זה אדישות ואולי, רוב הסיכויים, מדובר בחוסר מודעות או חוסר הבנה. ככל שנדע פחות, המחירים יעלו יותר. אז למה הרכבים בארץ כל כך יקרים?

גובה המיסוי – המיסים שמוטלים על יבואני המכוניות בארץ הם מהגבוהים בעולם. כשיבואן רוכש רכבים, הוא נאלץ לשלם מכס, מע”מ של 17 אחוזים ומס קנייה, שבישראל עומד כיום על כ-70% בעוד שבארצות הברית למשל, הוא עומד על כ-3%. קחו את כל המיסים האלה פלוס הרווח של היבואן – וקיבלתם מחיר גבוה בכ-40%, במקרה הטוב, מאותו דגם במדינה אחרת.

ריכוזיות גבוהה – קיימת ריכוזיות גבוהה בתחום הרכב בארץ. עד לא מזמן, לא היה ניתן לייבא רכבים מייבוא מקביל כלל. מה שהביא לחוסר תחרותיות ודבקות במחירי המחירונים. הרפורמה לעידוד התחרותיות של משרד התחבורה, מאפשרת ייבוא מקביל אך עד כה נראה שלא מדובר בהצלחה גדולה. מחירי היבוא המקביל זולים אולי בכ-5% ממחירו של היצרן הרשמי, מה שלא ממש שם אותם בעדיפות אצל הצרכנים.

חוסר אלטרנטיבות – הרבה מאוד תירוצים נשמעו הצד של הממשלה בנוגע למיסים על הרכבים. הרבה מהם היו על הורדת מספר המכוניות מהכבישים, צמצום זיהום אויר, צמצום תאונות דרכים. לכאורה נשמע לגיטימי. אך בהיעדר אלטרנטיביות תחברותיות, הרכב הפך להיות מצרך בסיסי בכל בית. התחבורה הציבורית לא מספיק זמינה בפריפריה, לוקה באינספור בעיות במרכז, רכבת ישראל שנכון לכתיבת מאמר זה, מבטלת כל יום איזה קו או שניים לצורך עבודות. כל עוד אין לציבור אלטרנטיבה להגיע לעבודה או לסידורים – הם יקנו רכב. והם ישלמו את המיסים שימלאו את קופת המדינה.

לסיכום, נראה שהדרך היחידה להוזלה משמעותית במחירי הרכבים, היא הורדת מס הקנייה. גובה המיסים שמשלמים היבואנים מביא לכך שעד שהרכבים מגיעים מהיצרנים לצרכנים, המחיר שלהם מתנפח בכמה עשרות אחוזים ואין איך להוזיל אותו בלי לפגוע ברווחי היבואנים.

השאר תגובה

כתוב הערה
הכנס שם כאן